دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

هر شئی‌دن اؤنجه اؤزومو شاعیر بیلیرم. سونرا ادبیات، دین، فلسفه و آردینجا بیر آز دا سیاست.
اما هر شئیین آرخاسیندا گیزلنمکدن قاچماغی دوشونورم. منجه شعر، دیل، وطن و ... اخلاقین قوللوغوندا اولمایینجا اؤز قونومونو ایتیریر . بیز یاشایان جوغرافییادا هر شئی‌دن آرتیق اخلاقین یئری بوش گؤرونور.

----
منیمله ایلگی قورماق اوچون بو سیته‌دن باشقا:
heydarbayat{@}gmail.com
و
قم - صندوق پستی
1161 - 37135

در باره منظومه یوسف و زلیخا

Saturday, 2 November 2013، 10:45 PM


از جناب دکتر غیاث آبادی نظرشان را در مورد منظومه یوسف و زلیخا جویا شدم. ایشان هم لطف فرموده پاسخ دادند. پاسخ ایشان حاوی نکته‌های نابی بود
که حاکی از تجربه و مطالعات عمیق ایشان است. به همین جهت این سؤال و جواب را در اینجا منتشر می‌کنم.


Heydar Bayat است
اد نظر شما در مورد منظومه یوسف و زلیخا چیست؟ من چاپهای سنگی آن را دیده ام که به اسم فردوسی چاپ شده است و دهخدا هم آن را اثر قدرتمندی تلقی میکرده است.

Reza M. Ghiasabadi آقای بیات عزیز، در باره منظومه یوسف و زلیخا و انتساب آن به فردوسی نظری جز آنچه خوانده‌ و شنیده‌ایم ندارم. اما اصرارهای عجیب در رد انتساب آن به فردوسی هر شخص آزاداندیشی را دچار شک و سوءظن می‌کند. فحوای عموم این رد کردن‌ها اینست که «ما دوست نداریم سراینده شاهنامه، سراینده یوسف و زلیخا هم باشد». عده‌ای این اثر را متعلق به فردوسی می‌دانند و عده دیگری نیز با شدت و حدت و تعصب آنرا رد می‌کنند. بعضی از این رد کردن‌ها به فحاشی نیز نزدیک شده است. چنانکه استاد محمد امین ریاحی به طرزی تأسف‌بار و غیرمنصفانه آنرا منظومه‌ای «سست و سخیف و رکیک و خام و پست» نامیده است. آثار مجهول‌المؤلف که به مؤلف خاصی منتسب شده‌اند، کم نیستند. مثل نوروزنامه منتسب به خیام. اما هیچکس دستکم استفاده از عبارت «منتسب به فلانی» را ممنوع نمی‌کند بجز در این قضیه که اگر کسی حتی با استناد به مقدمه شاهنامه بایسنغری یا با استناد به آذر بیگدلی بگوید «یوسف و زلیخای منتسب به فردوسی» باید خودش را برای انواعی از چماق‌کشی‌ها و توپ و تفنگ‌ها آماده کند. چنانکه عده‌ای از بزرگان ادب فارسی در سده اخیر چنین کرده‌اند. استاد برتلس به درستی یادآور شده‌اند که چنین اصرارها و انکارهایی موجب شده تا متن یوسف و زلیخا منتشر نشود، مورد توجه قرار نگیرد و به دست حذف و فراموش سپرده شود.

Reza M. Ghiasabadi

  • سید حیدر بیات

باخیشلار (۱)

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
  • با سلام
    تشکر از حضورتو در "کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان"
    در صورت تمایل مشخصات وبلاگ خود را جهت ثبت در کانون به ما ارسال کنید.
    (لینک ثبت وبلاگ)

    و بگین که با چه اسمی لینکتون کنم.
    ساغ یاشین زنجان اوشاغی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">