دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

هر شئی‌دن اؤنجه اؤزومو شاعیر بیلیرم. سونرا ادبیات، دین، فلسفه و آردینجا بیر آز دا سیاست.
اما هر شئیین آرخاسیندا گیزلنمکدن قاچماغی دوشونورم. منجه شعر، دیل، وطن و ... اخلاقین قوللوغوندا اولمایینجا اؤز قونومونو ایتیریر . بیز یاشایان جوغرافییادا هر شئی‌دن آرتیق اخلاقین یئری بوش گؤرونور.

----
منیمله ایلگی قورماق اوچون بو سیته‌دن باشقا:
heydarbayat{@}gmail.com
و
قم - صندوق پستی
1161 - 37135


به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، سید حیدر بیات در نشست تخصصی «ظرفیت ها و ظرافت های ادبی زبان های زنده دنیا» که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در دهکده وسف برگزار شد،  با اشاره فضای امروز شعر ترکی و جغرافیانی زبانی آن خاطرنشان کرد: سخن گفتن از زبان ترکی جمع بندی سختی دارد به دلیل اینکه گستره جغرافیایی وسیعی دارد.
 
وی افزود: از سوی دیگرنخستین آثار این زبان به صورت متیقن از حدود ۷قرن میلادی به دست ما رسیده است و دو سه قرن با سکوت مواجه است و پس از آن است که آثار مختلفی به زبان ترکی تالیف می شود.
 
این کارشناس زبان ترکی افزود: زبان ترکی آذربایجانی و عثمانی نیز از قرن هفتم هجری به بعد شکل می گیرد و ترکی قاراخانی و جغتایی نیز از دیگر گونه های زبان ترکی است.
 
وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که تا دوره صفوی با تاریخ ادبی مشترکی مواجه ایم به طوری که همه ترک زبان ها با آثار هم آشنا هستند به طوری که درخصوص زبان فارسی نیز این چنین بود.
 
وی بیان داشت: در جهان ترک چند نوع مخاطب شعر داریم و در بخش غربی دنیای ترک، رمان ها به چاپ سیصدم می رسد ولی شعرخوان کم وجود دارد و از سوی دیگر در بخش شرقی مخاطب شعر فراوان است.
 
بیات خاطرنشان کرد: هم چنین برای شناخت آسیانه میانه باید فضای شوروی سابق را بررسی کرد چرا که ترکی آن مناطق از فضای شوروی متاثر بودند و ترک ها در چین هم به سمت رمان و مدرنیسم گرایش پیدا کردند، هرچند شعر در نزد آن ها جایگاه ویژه خود را دارد.

منبع: سایت اشراق
  • سید حیدر بیات

باخیشلار (۰)

هئچ باخیش یازیلماییب
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">