دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

هر شئی‌دن اؤنجه اؤزومو شاعیر بیلیرم. سونرا ادبیات، دین، فلسفه و آردینجا بیر آز دا سیاست.
اما هر شئیین آرخاسیندا گیزلنمکدن قاچماغی دوشونورم. منجه شعر، دیل، وطن و ... اخلاقین قوللوغوندا اولمایینجا اؤز قونومونو ایتیریر . بیز یاشایان جوغرافییادا هر شئی‌دن آرتیق اخلاقین یئری بوش گؤرونور.

----
منیمله ایلگی قورماق اوچون بو سیته‌دن باشقا:
heydarbayat{@}gmail.com
و
قم - صندوق پستی
1161 - 37135

رانت مردانه رانت زنانه

Tuesday, 14 February 2017، 08:58 PM

 میگویند که فروغ بدون آشنایی با گلستان نمیتوانست ساختار حاکم بر شعر خود را که ملهم از ادبیات و جامعه‌ی زمان خود بود بشکند. سؤال اینست که چرا گلستان توانسته بود از زمانه خود فرا برود؟ پاسخ: چون گلستان مرد بود و مانند همه مردان روزگار خود بسته به امکانات مادی و تواناییهای ذهنی خود میتوانست به اروپا برود، زبانهای دیگر را یاد بگیرد با ادبیات و هنر دنیای مدرن آشنا شود. امکانی که برای بیش از 90 درصد زنان متمول دوره‌ی او وجود نداشت.

اما سؤال دیگری نیز وجود دارد: چرا ابراهیم گلستان بر روی شاعران دیگر آن تاثیر را ننهاد و این تاثیر مختص فروغ بود؟ پاسخ من به این سؤال ممکن است به مذاق کسانی خوش نیاید اما شاید واقعیتی باشد که در زندگی خود آن را بارها لمس کرده‌ایم: چون فروغ یک زن بود. ابراهیم گلستان میتوانست ساعتها بدون احساس خستگی با او سخن بگوید. حوصله‌ای که برای مراوده با مردان شاعر احتمالا در او یافت نمیشد. 
 به هر حال آنچه رابطه‌ی فروغ و ابراهیم گلستان را پیچیده و در عین حال متفاوت جلوه می‌دهد، همین مسئله‌ی رانت است. جامعه‌ای که آموزش هنر و ادبیات در آن نیاز به رانت دارد و گاهی دیدن اجرای یک نوازنده از نزدیک نیاز به رانت دارد.

  • سید حیدر بیات

باخیشلار (۱)

  • صمدیان
  • احسنت 


    عجیب موافقم  👍 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">