دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

شعرلر و نوت‌لار

دیرناق آراسی یازیلار

هر شئی‌دن اؤنجه اؤزومو شاعیر بیلیرم. سونرا ادبیات، دین، فلسفه و آردینجا بیر آز دا سیاست.
اما هر شئیین آرخاسیندا گیزلنمکدن قاچماغی دوشونورم. منجه شعر، دیل، وطن و ... اخلاقین قوللوغوندا اولمایینجا اؤز قونومونو ایتیریر . بیز یاشایان جوغرافییادا هر شئی‌دن آرتیق اخلاقین یئری بوش گؤرونور.

----
منیمله ایلگی قورماق اوچون بو سیته‌دن باشقا:
heydarbayat{@}gmail.com
و
قم - صندوق پستی
1161 - 37135

مقوله زبان در متون کلاسیک جهان اسلام به رغم تاکید قرآن کریم بر آن هیچ گاه به صورت جدی مورد بحث قرار نگرفته است. نهضت شعوبیه و مخالفان آن به جای بحث علمی همواره بر طبل نفرت و تفاخر کوفته‌اند. اما ماهیت زبان و نقش آندر جامعه و تشکیل ملت‌ها و ...به صورت یک مبحث علمی در کتب قدما جایگاهی ندارد. 

از اینرو شاید شما نیز همانند من تعجب کنید زمانی که بدانید فارابی زبان را یکی از سه عنصر تشکیل ملت (امت) می‌داند:
«امت‌ها به واسطه‌ی دو چیز طبیعی از همدیگر متمایز می‌شوند. یکی آفرینش طبیعی،‌ دوم خلق و خوی طبیعی. سومینی هم وجود دارد که آن وضعی است اما با چیزهای طبیعی در ارتباط است و آن زبان می‌باشد.»*
تنها چیزی که در این میان برای من مشخص نشد مفهوم امت است. برداشت غالب این است که امت در لسان فلاسفه‌ای مانند فارابی همه مسلمانان را در بر میگیرد. اما ظاهرا با غور در آثار فارابی امت چیزی شیبه مفهوم ملت امروز (در بعضی از مکاتب) را دارد که دارای یک جغرافیای واحد با آب و هوای نسبتا یکسان و خلق و خوی شبیه به هم و زبان مشترک مادری هستند.

* کتاب السیاسة المدنیة، لابی النصر الفارابی، قدم له و شرحه و بوبه الدکتور علی بو ملحم، ص 74، بیروت 2002.

  • سید حیدر بیات

باخیشلار (۰)

هئچ باخیش یازیلماییب
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">